Kezdőlap » News » Hogyan válasszam ki a szakdolgozatom témáját? (példákkal)
Hogyan válasszam ki a szakdolgozatom témáját? (példákkal)
A szakdolgozatírás első – és sokszor legnehezebb (!) – lépése a témaválasztás. Hogy miért nehéz? Azért, mert a pontosan, körültekintően kiválasztott és konkrétan megfogalmazott téma sokszor „önmagától megírja” a dolgozatot, hiszen kijelöli az irányvonalakat, a fejezetek felépítést és a kutatási kérdéseket. De az ellenkezője is igaz:
A pontatlanul, elnagyoltan és hanyag módon történő témaválasztás mellett a szakdolgozat is „szétcsúszik”, logikátlanná és céltalanná válik.
De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen a konkretizálás, a pontosítás az utolsó lépés. Mindenekelőtt azt kell kitalálni, hogy mégis mi a f*néről szóljon a dolgozat? Ez maga a témaválasztás.
A témaválasztás kulcsa: válassz olyan témát, ami valóban érdekel!
A legkézenfekvőbb és legcélszerűbb egy olyan témát választani, ami valóban érdekel. Ha közöd sincs a témához, akkor már azelőtt unni vagy utálni fogod, hogy egyáltalán hozzákezdenél.
Könnyű a dolgod, ha a tanulmányaid kapcsolódnak a jelenlegi vagy a jövőbeni/vágyott munkádhoz, mert akkor vélhetően sok érdekes területet találtál benne. Ez esetben a bőség zavara állhat fent, ami szintén nem szerencsés.
Biztosan segít, ha átgondolod az alábbi kérdéseket. Melyik volt az a tantárgy:
amit a legszívesebben hallgattál/tanultál az egyetemi éveid során?
amiben a legnagyobb sikert érted el? (könnyen tanultad, a tanár kiemelte a dolgozatod, zh-d)
amivel szabadidőben is szívesen foglalkoznál, amiről önszorgalomból is olvasnál?
amelyiknek az oktatójával szívesen és gördülékenyen dolgoznál együtt?
amiből a legtöbbet tudtál/tudsz profitálni a későbbi munkád során?
Ha megtaláltad a (számodra) legérdekesebb és/vagy leghasznosabb tantárgyat, az már félsiker!
A témaválasztás következő lépésében érdemes újraolvasnod (vagy legalább átlapoznod) az adott tantárgy jegyzeteit és a tananyagot. Fontos, hogy közben jegyzetelj! Írd le, hogy:
mely részeket találod a legizgalmasabbnak? Melyek azok, amelyek valóban felkeltik az érdeklődésed? Lehet ez akár egy elejtett félmondat vagy egy tartalmasabb fejezet is, a lényeg, hogy érezd, hogy tűzbe hoz!
milyen kérdések merülnek fel benned az adott részekkel kapcsolatban? Nincs béna vagy rossz kérdés, írj le mindent, ami eszedbe jut, még akkor is, ha bagatellnek vagy túlságosan bonyolultnak tűnik.
milyen ötletek jutnak eszedbe a téma további kutatási irányaival, kibontási lehetőségeivel kapcsolatban? Gondold át, hogy mit lehetne még az adott témával kapcsolatban vizsgálni.
milyen kutatással tudnád a kérdéseidet megválaszolni? Hol és kik körében tudnál a leghatékonyabban kutatást végezni, hogy választ kapj a kérdéseidre? Listázd azoknak az embereknek a csoportját, akik körében el tudnád végezni a kutatást – munkatársaid, szülőtársak a gyermeked óvodájában/iskolájában, ügyfeleid, barátaid, cégek, amelyeknek a vezetőivel közvetlen kapcsolatot ápolsz, internetes közösségek, amelyekben benne vagy.
tudod-e valamilyen módon kapcsolni ezt a témát/ezeket a kérdéseket a jelenlegi vagy jövőbeni munkádhoz? A saját munkavégzésed tapasztalataiból tudod a legérdekesebb dolgozatot írni, ezért célszerű kihasználni a lehetőséget és összekapcsolni a témát a munkatapasztalataiddal. Ha pedig még nincsenek tapasztalataid, akkor felkereshetsz valakit, aki hasonló munkakörben dolgozik, mint amiben te is szeretnél, s készíthetsz vele interjút.
Fókuszálj!
Határozd meg a lehető legkonkrétabban a témádat!
Ha megvan a tágabb témakör, ami érdekel, vannak vele kapcsolatban kérdéseid és a kutatásról is kialakult benned egy elképzelés, akkor a következő – és egyben legfontosabb lépés – a fókuszálás, a pontosítás! Ebben a fázisban a lehető legkonkrétabban meg kell határoznod a témát és azt, hogy mit akarsz vizsgálni.
Lássunk néhány példát!
A „Reklám és a média hatása a gyerekekre” egy nagyon közkedvelt, ugyanakkor borzasztóan ELCSÉPELT téma. Errős így, ebben a formában nem lehet érdekes és értékelhető szakdolgozatot írni. Viszont, ha pontosítod, akkor ez egy zseniális kutatás lehet.
először is határozd meg, hogy a reklámot vagy a médiát akarod-e vizsgálni, és ezen belül milyen eszközt, médiumot vagy reklámhordozót. Például a reklám esetében nagyon nem mindegy, hogy a televíziós vagy internetes reklámok, esetleg az óriásplakátok gyerekekre gyakorolt hatását vizsgálod-e, vagy éppenséggel az eladáshelyi reklámozás hatását. (Konkrétan azt, hogy a pénztár közelébe, a gyerekek szemmagasságába teszik az édességeket). Ezek mindegyikéről külön-külön disszertációt lehetne írni. Ugyanakkor még ezen belül is tovább kell pontosítani. Meg kell határozni egy konkrét reklámot, aminek a hatását vizsgálod. (Pl.: a Kinder Pingui reklám hatása a gyerekek édességfogyasztási szokásaira stb.)
a média esetében szintén pontosításra szorul a médium/hordozó (tv, okostelefon, tablet, YouTube, TikTok, Netflix stb.). Ezen belül is érdemes egy konkrét műsor- vagy tartalomtípust meghatározni, aminek a gyerekekre gyakorolt hatásait vizsgáljuk. Lehet szűkíteni egy adott mesére, vagy egy konkrét influencer TikTokos vagy YouTube-os videóira, vagy egy tartalomtípusra. Mint például a kihívásvideók vagy gamer videók.
ezt követően pontosítsd a „gyerekek” csoportját – a lehető legszűkebben határozd meg, hogy kiket akarsz vizsgálni. Hiszen teljesen másként hat a YouTube a 2-3 évesekre, a kisiskolásokra, a 12-14 évesekre vagy a 16-18 évesekre. Minden csoportnál más kérdések merülnek fel. A nagyobbak például akár már saját maguk is részt vehetnek a kutatásban, a kisebbeknél viszont a szülő véleménye érvényesül. Mások a fogyasztási szokásaik és másként hat rájuk a szülők vagy a kortársak befolyása. Nyilván itt a döntést az határozza meg a leginkább, hogy milyen célcsoportot tudsz a leghatékonyabban elérni.
végezetül határozd meg konkrétan azt, hogy milyen hatást akarsz vizsgálni. Elemezheted a fogyasztási szokásokra gyakorolt hatást (különösen a reklámok esetében), az alvási szokásokra gyakorolt hatást (feltételezve, hogy aki lefekvés előtt tv-t néz vagy telefonozik, nyugtalanabbul alszik), a mozgásfejlődésre vagy a sportolási szokásokra gyakorolt hatást (feltételezve, hogy minél több időt tölt a képernyő előtt, annál kevesebbet mozog), a tanulmányi eredményekre vagy a szülővel való kapcsolatra gyakorolt hatást stb.
Ugye érted már a lényeget?
Ha ezeket mind átgondolod, akkor rájöhetsz, hogy az elcsépelt és túlságosan ÁLTALÁNOS „Reklám és a média hatása a gyerekekre” témából számos izgalmas kérdésfelvetést rejtő KONKRÉT szakdolgozati témát lehet kihozni!
Ezekkel a KONKRÉT elképzelésekkel pedig már bátran felkeresheted a konzulensed.Értekelni fogja, hogy ilyen sok energiát fektettél a témaválasztásba és az ötleteivel további tanácsokat fog neked adni.
Ha pedig segítségre van szükséged, írj nekem!
Ha gondot okoz a témaválasztás, a bőség zavarában vagy, esetleg úgy érzed, hogy nem elég konkrét a témád, írj nekem és segítek. Felteszem azokat a kérdéseket, amelyekre válaszolva biztosan eljutsz az „álom-témához”. Ha szükséges, a főbb érdeklődési köreidet megismerve, én küldök neked konkrét témajavaslatokat, amelyek közül csak választanod kell!