Skip to content
Kezdőlap » News » Hogyan válasszam ki a szakdolgozatom témáját? (példákkal)

Hogyan válasszam ki a szakdolgozatom témáját? (példákkal)

A szakdolgozatírás első – és sokszor legnehezebb (!) – lépése a témaválasztás. Hogy miért nehéz? Azért, mert a pontosan, körültekintően kiválasztott és konkrétan megfogalmazott téma sokszor „önmagától megírja” a dolgozatot, hiszen kijelöli az irányvonalakat, a fejezetek felépítést és a kutatási kérdéseket. De az ellenkezője is igaz:

A pontatlanul, elnagyoltan és hanyag módon történő témaválasztás mellett a szakdolgozat is „szétcsúszik”, logikátlanná és céltalanná válik.

De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen a konkretizálás, a pontosítás az utolsó lépés.
Mindenekelőtt azt kell kitalálni, hogy mégis mi a f*néről szóljon a dolgozat? Ez maga a témaválasztás.

A témaválasztás kulcsa:
válassz olyan témát, ami valóban érdekel!

A legkézenfekvőbb és legcélszerűbb egy olyan témát választani, ami valóban érdekel. Ha közöd sincs a témához, akkor már azelőtt unni vagy utálni fogod, hogy egyáltalán hozzákezdenél.

Könnyű a dolgod, ha a tanulmányaid kapcsolódnak a jelenlegi vagy a jövőbeni/vágyott munkádhoz, mert akkor vélhetően sok érdekes területet találtál benne. Ez esetben a bőség zavara állhat fent, ami szintén nem szerencsés.

Biztosan segít, ha átgondolod az alábbi kérdéseket.
Melyik volt az a tantárgy:

  • amit a legszívesebben hallgattál/tanultál az egyetemi éveid során?
  • amiben a legnagyobb sikert érted el? (könnyen tanultad, a tanár kiemelte a dolgozatod, zh-d)
  • amivel szabadidőben is szívesen foglalkoznál, amiről önszorgalomból is olvasnál?
  • amelyiknek az oktatójával szívesen és gördülékenyen dolgoznál együtt?
  • amiből a legtöbbet tudtál/tudsz profitálni a későbbi munkád során?

Ha megtaláltad a (számodra) legérdekesebb és/vagy leghasznosabb tantárgyat, az már félsiker!

A témaválasztás következő lépésében érdemes újraolvasnod (vagy legalább átlapoznod) az adott tantárgy jegyzeteit és a tananyagot. Fontos, hogy közben jegyzetelj! Írd le, hogy:

  • mely részeket találod a legizgalmasabbnak? Melyek azok, amelyek valóban felkeltik az érdeklődésed? Lehet ez akár egy elejtett félmondat vagy egy tartalmasabb fejezet is, a lényeg, hogy érezd, hogy tűzbe hoz!
  • milyen kérdések merülnek fel benned az adott részekkel kapcsolatban? Nincs béna vagy rossz kérdés, írj le mindent, ami eszedbe jut, még akkor is, ha bagatellnek vagy túlságosan bonyolultnak tűnik.
  • milyen ötletek jutnak eszedbe a téma további kutatási irányaival, kibontási lehetőségeivel kapcsolatban? Gondold át, hogy mit lehetne még az adott témával kapcsolatban vizsgálni.
  • milyen kutatással tudnád a kérdéseidet megválaszolni? Hol és kik körében tudnál a leghatékonyabban kutatást végezni, hogy választ kapj a kérdéseidre? Listázd azoknak az embereknek a csoportját, akik körében el tudnád végezni a kutatást – munkatársaid, szülőtársak a gyermeked óvodájában/iskolájában, ügyfeleid, barátaid, cégek, amelyeknek a vezetőivel közvetlen kapcsolatot ápolsz, internetes közösségek, amelyekben benne vagy.
  • tudod-e valamilyen módon kapcsolni ezt a témát/ezeket a kérdéseket a jelenlegi vagy jövőbeni munkádhoz? A saját munkavégzésed tapasztalataiból tudod a legérdekesebb dolgozatot írni, ezért célszerű kihasználni a lehetőséget és összekapcsolni a témát a munkatapasztalataiddal. Ha pedig még nincsenek tapasztalataid, akkor felkereshetsz valakit, aki hasonló munkakörben dolgozik, mint amiben te is szeretnél, s készíthetsz vele interjút.

Fókuszálj!

Határozd meg a lehető legkonkrétabban a témádat!

Ha megvan a tágabb témakör, ami érdekel, vannak vele kapcsolatban kérdéseid és a kutatásról is kialakult benned egy elképzelés, akkor a következő – és egyben legfontosabb lépés – a fókuszálás, a pontosítás! Ebben a fázisban a lehető legkonkrétabban meg kell határoznod a témát és azt, hogy mit akarsz vizsgálni.

Lássunk néhány példát!

A „Reklám és a média hatása a gyerekekre” egy nagyon közkedvelt, ugyanakkor borzasztóan ELCSÉPELT téma. Errős így, ebben a formában nem lehet érdekes és értékelhető szakdolgozatot írni. Viszont, ha pontosítod, akkor ez egy zseniális kutatás lehet.

  • először is határozd meg, hogy a reklámot vagy a médiát akarod-e vizsgálni, és ezen belül milyen eszközt, médiumot vagy reklámhordozót. Például a reklám esetében nagyon nem mindegy, hogy a televíziós vagy internetes reklámok, esetleg az óriásplakátok gyerekekre gyakorolt hatását vizsgálod-e, vagy éppenséggel az eladáshelyi reklámozás hatását. (Konkrétan azt, hogy a pénztár közelébe, a gyerekek szemmagasságába teszik az édességeket). Ezek mindegyikéről külön-külön disszertációt lehetne írni. Ugyanakkor még ezen belül is tovább kell pontosítani. Meg kell határozni egy konkrét reklámot, aminek a hatását vizsgálod. (Pl.: a Kinder Pingui reklám hatása a gyerekek édességfogyasztási szokásaira stb.)
  • a média esetében szintén pontosításra szorul a médium/hordozó (tv, okostelefon, tablet, YouTube, TikTok, Netflix stb.). Ezen belül is érdemes egy konkrét műsor- vagy tartalomtípust meghatározni, aminek a gyerekekre gyakorolt hatásait vizsgáljuk. Lehet szűkíteni egy adott mesére, vagy egy konkrét influencer TikTokos vagy YouTube-os videóira, vagy egy tartalomtípusra. Mint például a kihívásvideók vagy gamer videók.
  • ezt követően pontosítsd a „gyerekek” csoportját – a lehető legszűkebben határozd meg, hogy kiket akarsz vizsgálni. Hiszen teljesen másként hat a YouTube a 2-3 évesekre, a kisiskolásokra, a 12-14 évesekre vagy a 16-18 évesekre. Minden csoportnál más kérdések merülnek fel. A nagyobbak például akár már saját maguk is részt vehetnek a kutatásban, a kisebbeknél viszont a szülő véleménye érvényesül. Mások a fogyasztási szokásaik és másként hat rájuk a szülők vagy a kortársak befolyása. Nyilván itt a döntést az határozza meg a leginkább, hogy milyen célcsoportot tudsz a leghatékonyabban elérni.
  • végezetül határozd meg konkrétan azt, hogy milyen hatást akarsz vizsgálni. Elemezheted a fogyasztási szokásokra gyakorolt hatást (különösen a reklámok esetében), az alvási szokásokra gyakorolt hatást (feltételezve, hogy aki lefekvés előtt tv-t néz vagy telefonozik, nyugtalanabbul alszik), a mozgásfejlődésre vagy a sportolási szokásokra gyakorolt hatást (feltételezve, hogy minél több időt tölt a képernyő előtt, annál kevesebbet mozog), a tanulmányi eredményekre vagy a szülővel való kapcsolatra gyakorolt hatást stb.

Ugye érted már a lényeget?

Ha ezeket mind átgondolod, akkor rájöhetsz, hogy az elcsépelt és túlságosan ÁLTALÁNOS „Reklám és a média hatása a gyerekekre” témából számos izgalmas kérdésfelvetést rejtő KONKRÉT szakdolgozati témát lehet kihozni!

Ezekkel a KONKRÉT elképzelésekkel pedig már bátran felkeresheted a konzulensed. Értekelni fogja, hogy ilyen sok energiát fektettél a témaválasztásba és az ötleteivel további tanácsokat fog neked adni.

Ha pedig segítségre van szükséged, írj nekem!

Ha gondot okoz a témaválasztás, a bőség zavarában vagy, esetleg úgy érzed, hogy nem elég konkrét a témád, írj nekem és segítek. Felteszem azokat a kérdéseket, amelyekre válaszolva biztosan eljutsz az „álom-témához”. Ha szükséges, a főbb érdeklődési köreidet megismerve, én küldök neked konkrét témajavaslatokat, amelyek közül csak választanod kell!

szakdolgozat.szakerto@gmail.com

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.